Balíček
Akademie rovných příležitostí ve vzdělávání
Tento vzdělávací balíček nabízí řadu dílčích metodik a webinářů, které pomáhají školám lépe porozumět potřebám žáků se sociálním znevýhodněním – a účinně na ně reagovat.
Všechny materiály vycházejí ze zkušeností projektu Podpora rovných příležitostí (PROP) a jsou řazeny podle oblastí sociálního znevýhodnění, jak je popisuje metodika Identifikace dětí a žáků se sociálním znevýhodněním v MŠ, ZŠ a SŠ (NPI, 2025). Školy, učitelé a poradenští pracovníci na základě výsledků identifikace vidí, ve kterých oblastech se u jejich žáků sociální znevýhodnění projevuje ve vyšší míře, a ve volbě metodik a webinářů se mohou právě na tyto oblasti zaměřit.
Vzdělávání je nyní dostupné kdykoli, odkudkoli a zdarma – pro všechny, kdo chtějí věnovat pozornost dětem, které mají ve vzdělávání nerovné podmínky z ne-zdravotních důvodů.
Jak doporučujeme s Akademií začít?
Začněte webinářem Identifikace žáků se sociálním znevýhodněním – práce s posuzovacím schématem, který vás krok za krokem provede metodikou identifikace. Zjistíte, kdo jsou žáci se sociálním znevýhodněním, jak jejich situaci rozpoznat a jak cíleně nastavit podpůrná opatření. Webinář vede Zbyněk Němec, speciální pedagog a odborník na inkluzivní vzdělávání.
Jak využít obsah Akademie na maximum?
Výhodou Akademie je, že ji můžete studovat svým vlastním tempem a v takovém rozsahu, v jakém zrovna potřebujete. Je rozdělena do sedmi balíčků a při přihlášení na Akademii získáte přístup k obsahu všech balíčků. Úvodní webinář identifikace vám pomůže zorientovat se v tom, které oblasti ze sedmi potřebujete ve své praxi zacílit:
A. Nedostatečná podpora v domácím prostředí
B. Nedostatečné osvojení vyučovacího jazyka
C. Náročné chování z ne-zdravotních důvodů
D. Malá motivace a časté absence
E. Nedostatečné naplnění psychických potřeb
F. Nedostatečné naplnění materiálních potřeb
G. Složitá spolupráce s rodiči
Chcete se do tématu ponořit víc?
Přihlaste se na e-learningový kurz, který nabízí konkrétní příklady z praxe, videoukázky z identifikace žáků a praktické tipy, jak metodiku využít ve škole.
O projektu PROP
Projekt Podpora rovných příležitostí (PROP) je klíčovou aktivitou MŠMT zaměřenou na snižování vzdělávacích nerovností v souladu se Strategií 2030+, realizovanou Národním pedagogickým institutem. Projekt v letech 2022-2026 systematicky podporuje školy s vyšším počtem žáků a žákyní se sociálním znevýhodněním. Zaměřuje se na metodickou podporu, sdílení příkladů dobré praxe a rozvoj kompetencí pedagogů. Pomáhá jim lépe porozumět potřebám těchto žáků a žákyní, cíleně je podpořit a posilovat spolupráci mezi školou, rodinou a komunitou. Zároveň navazuje na dlouhodobé aktivity NPI ČR a přináší konkrétní řešení, jak vytvářet rovnější podmínky pro vzdělávání všech dětí. Více o projektu: edu.cz/npo/projekt-podpora-rovnych-prilezitosti.
Všechny materiály vycházejí ze zkušeností projektu Podpora rovných příležitostí (PROP) a jsou řazeny podle oblastí sociálního znevýhodnění, jak je popisuje metodika Identifikace dětí a žáků se sociálním znevýhodněním v MŠ, ZŠ a SŠ (NPI, 2025). Školy, učitelé a poradenští pracovníci na základě výsledků identifikace vidí, ve kterých oblastech se u jejich žáků sociální znevýhodnění projevuje ve vyšší míře, a ve volbě metodik a webinářů se mohou právě na tyto oblasti zaměřit.
Vzdělávání je nyní dostupné kdykoli, odkudkoli a zdarma – pro všechny, kdo chtějí věnovat pozornost dětem, které mají ve vzdělávání nerovné podmínky z ne-zdravotních důvodů.
Jak doporučujeme s Akademií začít?
Začněte webinářem Identifikace žáků se sociálním znevýhodněním – práce s posuzovacím schématem, který vás krok za krokem provede metodikou identifikace. Zjistíte, kdo jsou žáci se sociálním znevýhodněním, jak jejich situaci rozpoznat a jak cíleně nastavit podpůrná opatření. Webinář vede Zbyněk Němec, speciální pedagog a odborník na inkluzivní vzdělávání.
Jak využít obsah Akademie na maximum?
Výhodou Akademie je, že ji můžete studovat svým vlastním tempem a v takovém rozsahu, v jakém zrovna potřebujete. Je rozdělena do sedmi balíčků a při přihlášení na Akademii získáte přístup k obsahu všech balíčků. Úvodní webinář identifikace vám pomůže zorientovat se v tom, které oblasti ze sedmi potřebujete ve své praxi zacílit:
A. Nedostatečná podpora v domácím prostředí
B. Nedostatečné osvojení vyučovacího jazyka
C. Náročné chování z ne-zdravotních důvodů
D. Malá motivace a časté absence
E. Nedostatečné naplnění psychických potřeb
F. Nedostatečné naplnění materiálních potřeb
G. Složitá spolupráce s rodiči
Chcete se do tématu ponořit víc?
Přihlaste se na e-learningový kurz, který nabízí konkrétní příklady z praxe, videoukázky z identifikace žáků a praktické tipy, jak metodiku využít ve škole.
O projektu PROP
Projekt Podpora rovných příležitostí (PROP) je klíčovou aktivitou MŠMT zaměřenou na snižování vzdělávacích nerovností v souladu se Strategií 2030+, realizovanou Národním pedagogickým institutem. Projekt v letech 2022-2026 systematicky podporuje školy s vyšším počtem žáků a žákyní se sociálním znevýhodněním. Zaměřuje se na metodickou podporu, sdílení příkladů dobré praxe a rozvoj kompetencí pedagogů. Pomáhá jim lépe porozumět potřebám těchto žáků a žákyní, cíleně je podpořit a posilovat spolupráci mezi školou, rodinou a komunitou. Zároveň navazuje na dlouhodobé aktivity NPI ČR a přináší konkrétní řešení, jak vytvářet rovnější podmínky pro vzdělávání všech dětí. Více o projektu: edu.cz/npo/projekt-podpora-rovnych-prilezitosti.
Načítání…
Balíček
A. Podpora vzdělávání žáků nad rámec běžné výuky
Balíček
B. Podpora žáků při osvojování vyučovacího jazyka
Balíček
C. Prevence a intervence v oblasti náročného chování žáků
Balíček
D. Podpora motivace k učení a vyšší účasti ve vzdělávání
Balíček
E. Prevence a intervence v oblasti psychických potřeb žáků
Balíček
F. Podpora žáků v oblasti fyzických/materiálních potřeb
Balíček
